354097736991500

Miért nem osztjuk meg betegségeinket is a közösségi oldalakon?

Életünknek a mai világban nagyon kevés olyan aspektusa van, ami ne kerülne ki egyből a közösségi oldalakra. Étkezési szokásainkat, munkánkat, szabadidős tevékenységeinket szinte mindenki napi szinte nyomon követheti – érdekes módon azonban egészségi állapotunkról legtöbbször csak nagyon keveset árulunk el a nagy nyilvánosság előtt.



A Brigham Young Egyetem legújabb kutatásai szerint bár a legtöbben általában online keresnek megoldást egészségügyi problémáikra, csak nagyon kevesen osztják meg tapasztalataikat, kérdéseiket és információikat egészségügyi témákban a nagy nyilvánossággal. “A felhasználók kevesebb, mint 15 százaléka osztja meg azokat az egészségügyi információkat, amelyeket amúgy mindannyian nap mint nap olvasunk” – nyilatkozta Rosemary Thackeray, a kutatás vezetője.

A vizsgálati adatok szerint a felhasználók több mint 60 százaléka online kér egészségügyi segítséget és tanácsot, valamint az interneten kutat egészségügyi fórumok és más felhasználók tapasztalatait leíró hozzászólások után. A legtöbben online tájékozódnak az egészségbiztosítókról és rendelőintézetekről is.

Thackeray szerint ha a közösségi oldalakon kicsit ‘közösségibbé’ lehetne tenni az egészségügyet, abból sokan profitálhatnának a páciensek közül is. “Ha csak kevesen osztják meg tapasztalataikat egy-egy gyógyszerről, az sokkal kevésbé mérvadó, mintha tízezren tennék ugyanezt. Ha kihasználhatnánk a közösségi oldalak adta lehetőségeket, egy komoly egészségügyi adatbázist lehetne létrehozni” – vélekedett a szakember.

Thackeray és kollegái, Ben Crookston és John West vizsgálatai szerint a felhasználók háromnegyede keres online egészségügyi információkat a Google-höz és a Yahoo-hoz hasonló oldalak segítségével. Keresés közben a felhasználók harmada használ valamilyen közösségi oldalt (Facebook, Twitter) az információszerzésre, 41 százalékuk pedig online rangsorok segítségével tájékozódik az orvosok és rendelőintézetek teljesítményéről. Ugyanakkor csak a felhasználók 10 százaléka osztja meg tapasztalatait a külvilággal és csak 15 százalékuk szól hozzá, kérdez, vagy oszt meg információt egészségügyi témában.

(forrás: medipress)

“Természetesen a közösségi média éppen a közösségi jellege miatt sosem válthatja majd ki teljesen a hagyományos egészségügyi tanácsadást” – mondta Thackeray. “Azonban mind az orvosoknak, mind a pácienseknek hasznos lehetne, ha több szó esne a közösségi oldalakon egészségügyi kérdésekről és a felhasználók gyakrabban osztanák meg tapasztalataikat egyes termékekről és egészségügyi intézményekről. Egyelőre azonban ebben a tekintetben még úgy tűnik, nem annyira aktívak a felhasználók, de talán majd ennek is eljön az ideje.”

A kutatásról részletesebben a Journal of Medical Internet Research című szaklap online kiadásában olvashatnak az érdeklődők.